Organisatie

Ontdek de organisatie dierenambulances.

Wat doet een Dierenambulance?

Een dierenambulance doet wat een gewone ambulance ook doet, maar dan voor dieren. Begin jaren ’80 begonnen de eerste dierenambulances hun werk te doen. Een dierenambulance zorgt voor het welzijn van zowel huisdieren als wilde dieren, en heeft zodoende aan de ene kant een sociale functie, aan de andere kant een natuurbeschermingsfunctie.

Dierenambulances zijn vaak afhankelijk van giften, donaties en collectes. De meeste medewerkers bij dierenambulances zijn vrijwilligers. Hoewel het voor een heel groot deel vrijwilligerswerk is, worden er hoge eisen gesteld aan medewerkers. Zo werken veel dierenambulances 24 uur per dag, en kan men in situaties terechtkomen die niet ongevaarlijk zijn.

Medewerkers

Er zijn verschillende functies die medewerkers kunnen vervullen.

  • Centralist. De centralist neemt de telefoontjes aan, geeft zo veel mogelijk advies per telefoon en selecteert welke gevallen zwaar wegen en in welke volgorde de ritten gedaan moeten worden. Daarnaast regelt hij afspraken bij dierenartsen, zorgt voor de communicatie met andere hulpdiensten, zoals politie en brandweer, mocht dat nodig zijn. Daarnaast draagt een centralist zorg voor de administratie van de rittenrapporten.
  • Chauffeur. De chauffeur is degene die naar de plaats van een ongeval toe rijdt. Hij heeft bij voorkeur een bijrijder bij zich, die voor hem de kaart leest en de communicatie met de centrale onderhoudt. Eenmaal ter plaatse, wordt bekeken wat de ernst van de situatie is en of een dier met spoed naar een dierenarts moet. Chauffeur en bijrijder moeten – naast kennis van dieren en EHBO – goede sociale vaardigheden hebben om eigenaren van de dieren op te kunnen vangen.
  • Kantoor- en beleidspersoneel, dat er voor zorgt dat de financiële administratie in orde is en dat de gegevens van collectanten en donateurs goed bijgehouden worden. Vaak zijn er ook mensen nodig die met de gemeente regelingen treffen, voornamelijk over zwerfdieren en wilde dieren, omdat de zorg voor die dieren wettelijk gezien onder de verantwoordelijkheid valt van de gemeente, maar regelmatig wordt opgevangen door de dierenambulance.
  • Dierverzorger. Meestal is er bij een dierenambulance ook een noodopvang, waar dieren tijdelijk terecht kunnen tot er een betere plek voor ze gevonden wordt. Katten en honden kunnen meestal direct in het asiel terecht, maar voor konijnen, kippen en geiten ligt dat anders. Het verzorgen van die dieren brengt veel werk met zich mee.

Taken

Taken van een dierenambulance zijn onder meer:

  • Hulpverlening bij acute noodsituaties waar dieren bij betrokken zijn, zoals aanrijdingen en branden
  • Dieren helpen die in onhandige situaties terecht zijn gekomen, zoals vogels in de schoorsteen, watervogels met loodvergiftiging of haakjes in hun bek door achtergelaten vistuig
  • Het vervoer van mensen met hun huisdier naar en van de dierenarts, wanneer de mensen zelf geen vervoer hebben. Dit is meestal ook een bron van inkomsten voor de dierenambulance
  • Het regelen van crematie of begrafenis van een huisdier. Het eerste contact met een huisdierenuitvaartcentrum kan worden gelegd, en ook het vervoer kan worden verzorgd
  • Educatie en voorlichting aan kinderen, scholen en soms ook volwassenen. Vooral waar het gaat om wilde dieren die beschermd zijn
  • Advies, vooral aan mensen die zich zorgen maken om dieren die in het wild thuishoren
  • Het ophalen en proberen thuis te brengen van zwerfdieren

Dierenambulance nodig?

Neem dan snel contact op!

Het is gemakkelijk om contact op te nemen met een dierenambulance in jouw regio via het landelijke nummer 0900-0245. Toets simpelweg jouw postcode in nadat je hebt gebeld en je wordt doorverbonden met de dichtstbijzijnde dierenambulance.

Hulp nodig

Hoe handelt de dierenambulance?

Hoe een dierenambulance te werk gaat ligt aan de situatie. Gaat het om een gevonden huisdier? Een gewond dier? Overleden dier? Wij leggen meerdere scenarios uit op de volgende pagina.